^вгору
  
  
  
Get Adobe Flash player

Педагогічна скарбничка

Розвивальні осередки

Правильно створене розвивальне середовище –
запорука успішності навчально-виховного процесу

МЕТА: Поглиблювати уявлення про культуру українського народу, знайомити дітей з легендами українського народу, удосконалювати знання дітей про різновид сучасного життя українців та старовинні інтер’єри подвір’я, вигляд кімнати, предмети побуту тощо. Знайомити дітей з традиціями і звичаями українського народу. Поглиблювати знання про історію рідного села. Використовувати матеріал музею дошкільного закладу (Українській світлиці), розповіді старших людей.


Знайомити дітей зі старовинними способами виготовлення предметів домашнього вжитку (столярне, гончарне ремесло; виготовлення знарядь праці у сільській кузні, прядіння ниток на веретені, ремесло витинання і його призначення тощо).
Формувати уявлення дітей про національний одяг українців (зразки, макети, ілюстрації, натура). Розглянути буденний і святковий одяг для хлопчиків і дівчат. Розповідати дітям про виготовлення домотканого одягу.
Формувати уявлення дітей про фольклорні символи, пов’язані з історією і побутом народу. Продовжувати знайомити з роллю українського віночка у вбранні дівчинки, його виготовленням, розміщенням у ньому та значенням квітів, рослин, стрічок. Познайомити з правилами носіння та зберігання вінка.
Поглибити знання дітей про вишиті рушники – обереги нашого дому. Навчити описувати вишивки на рушниках, символічне значення кольорів. Розрізняти рушники за їхнім призначенням (оберіг, обрядові, родинні, утирачі, грайлики, росянички тощо). Виховувати повагу до українського народу. Продовжувати навчати дітей правил мовного етикету, культури спілкування, поведінки.

СТРУКТУРА «Народознавчого осередку»

  Одним із головних завдань педагогів дошкільного закладу є створення умов для емоційного комфорту і розвитку особистості кожної дитини. І починається реалізація цього завдання з створення предметно – розвивальних середовищ. При створенні осередків ми користуємося принципами комплексного підходу. На основі такого принципу у нас розроблено – народознавчий осередок. Ми вважаємо, що створення цього осередку дуже актуально, так як необхідно розвивати патріотичні почуття вихованців.
  Для роботи з дітьми в «Народознавчому осередку» у нашому дошкільному закладі обладнано:
«Українську світлицю» - це етнографічний музей, в якому розташовано всі складові українського дому (ліжко, люлька, піч, скриня, мисник, лавки, макітра, горщик, глечик, праска тощо), обов’язково, в нашій «Світлиці» є хатній інтер’єр: вишиті рушники, ковдра, простирадло з мереживом, килим, рядно, хідники, рушники, тут діти можуть ознайомитись із подвір’ям (де обов’язково є криниця - журавель та тини). В цьому осередку розташовані і невеличкий куточок Кобзаря та колекції: рушників, українського одягу, глиняного посуду, альбоми для індивідуальної роботи з дітьми по народознавству. В цій атмосфері українського добробуту вихователям зручно проводити заняття з елементами народознавства, спілкування з дітьми на тему: родоводу, побуту українців, національного одягу, виховувати патріотичні почуття до рідної Батьківщини. Для оснащення цього осередку ми залучали батьків та громадськість села.


«Народознавчі куточки» в кожній вікові групі обладнані відповідно до віку дітей та вимог Базового компоненту дошкільної освіти. В цих куточках розташовані ляльки в українському вбранні, альбоми з демонстраційним матеріалом, портрети Т.Г.Шевченка, зразки рушників, української літератури, народні казки та ілюстрації, різноманітні атрибути для відтворення національних обрядів та свят, елементи національного одягу тощо. Наявність таких куточків дає змогу вихователю запланувати індивідуальну роботу з дітьми по народознавству та плідно працювати з вихованцями протягом дня.
«Патріотичні куточки» в кожній віковій групі знаходяться в роздягальнях і служать, як компонент народознавчого осередку в дошкільному закладі. Патріотичні куточки дають змогу виховувати патріотичні почуття не тільки у дітей, але й у батьків. Такі куточки у нас оснащені зразками державної символіки, та інформаційним матеріалом щодо українських оберег.
Куточок «Маленька Батьківщина» завершує народознавчий осередок в нашому закладі. Його розташовано на другому поверху, біля музичної зали, що дає змогу часто його бачити батькам та дітям. Основні компоненти цього куточку: три стяга (державний, села та дошкільного закладу). Цій куточок містить герб села, історію села, великі фото значних міст села (6 шт.), рушники ручної роботи та віночки. Мета створення куточку «Маленька Батьківщина» інформаційна та обов’язково виховання патріотичних почуттів до свого родоводу та рідного села.

 


МЕТА: Ознайомлювати вихованців з флорою та фауною рідного краю, потребами та засобами пристосування до середовища. Прищеплювати дітям звичку систематизувати знання дітей про живу природу, закріплювати знання дітей про характерні ознаки зими, весни, осені, літа, пристосування рослин до певних умов навколишнього середовища. Навчити дітей бачити взаємозв’язок між рослинами і тваринами, розуміти, як людина впливає на їхнє життя. Формувати у дітей уявлення про красу природних явищ, розвивати у дітей почуття небайдужості, вміння почувати себе на місці квітки, рослини тощо. Навчити любити й охороняти природу не на словах, а допомагаючи квітам, деревам, тваринам, птахам, усьому живому. Формувати пізнавальний інтерес, емоційно – ціннісне ставлення до природного довкілля.

СТРУКТУРА «Природознавчого осередку»

Спеціально-обладнані природно-розвивальні осередки – це простір, який дає змогу педагогам забезпечити емоційний комфорт кожній дитині. І починається реалізація цього завдання з інтер’єру дошкільного закладу, який ми розробили на основі таких принципів комплексного підходу, як:
• багатофункціональність приміщень;
• взаємозв’язок колірного оздоблення й освітлення;
• доцільність озеленення;
• особистісне – зорієнтований підхід до кожного вихованця.
«Природознавчий осередок» носить комплексний характер та містить такі складові:
«Куточок природи» - це належно облаштований осередок в групових кімнатах. Доцільно відзначити, що в кожній групі, він відповідає віковим вимогам та розроблено в залежності від назви групи: в старшій групі – куточок природи «Калинка», в II молодшій групі – «Чарівні метелики» тощо.

Такий штучний екологічний осередок містить:
1.Календар погоди;
2.Сезонне дерево;
3. Малюнки дітей на природничу тематику.
4. Кімнатні рослини (відповідно до вимог програми); паспорта на кімнатні рослини;
5. Акваріум з декоративними рибками.
6. Фотографії рослин і тварин, за якими спостерігали діти.
7. Правила природо доцільної поведінки та фотографії, які фіксують як позитивні, так і негативні вчинки.
8. Модель «Дні тижня».
9. Незвичайні камінці, сухі гілки, інші природні матеріали, які діти знайшли під час екскурсій.
10. Вироби з природних матеріалів.
11. Інформація про стихійні природні лиха.
12. Альбоми на природничу тематику.
13. Методичні посібники «Пори року», «Веселка», дидактична гра «Різнокольоровий килимок»
14. Магнітофон з дисками звуків природи, класичної музики Чаковського «Пори року» для проведення музикотерапії під час різноманітної діяльності в дитячому садку.
15. Знаряддя та засоби для догляду за рослинами, тваринами.
16. Спеціальний одяг для праці у куточку природи.
Традиційним стало в нашому садочку виготовлення осередків власноруч педагогами, при цьому використовуючи креативні ідеї (наприклад, методичні посібники в розвивальні осередки із тканини, ґудзиків – по методики М.Мантесорі)
Варто відмітити грамотність розташування природознавчих осередків в групах та їх
доступність дітям.

«Грот» - це зона психологічного розвантаження, яка завершує природознавчий осередок в нашому дошкільному закладі. Знаходиться це дивовижне місце на першому поверху в фойє дошкільного закладу


При розташуванні цього осередку дотримувався принцип індивідуального комфорту, динамічності, безпеки, естетики обладнання приміщень в інтер’єрі дошкільного закладу. До нашого «Гроту» можуть спокійно підійти не тільки діти, але і батьки, що вони залюбки і роблять. «Грот» - це споруда з каміння, піску і мушель у вигляді мініатюрної гори. На вершині гори знаходиться фонтан (скульптури дітей) та струмені фонтана наповнюють грот мелодійними звуками. Діти і дорослі можуть помилуватися тонкими струменями прозорої води, що стікає кам’яними схилами. Знаходиться «Грот» в оазисі різнобарвних квітів, які підібрані таким чином, щоб були постійно зелені, з широким, щільним листям. З метою створення психологічного комфорту та відтворення проекту «Джунглі» із стелі до спостерігачів опускається на гілках ліани різнокольорова папуга, на лісовій галявині мерехтять блакитні озера (вони зроблені із дзеркал, із границею жовтого піску, каміння та ракушок).



Огороджено цій природознавчий осередок пеньочками, щоби діти могли відпочити в природному середовище. Поклавши в основу створення цього осередку не тільки ознайомлення дітей з природою, але і принципи психологічного розвантаження (по проекту куточків усамітнення) ми вирішили, щоб світ із казкових ліхтариків мерехтів та доповнював предметно – розвивальне середовище. В нашому дошкільному закладі належна увага приділяється казкотерапії тому часто на пеньочках біля нашого «Гроту» відпочивають казкові герої (наприклад «Колобок»).

Тут педагоги дошкільного закладу пропонують кожному вихованцю підставити долоньки під водичку і відчути її свіжість, а потім загадати бажання.
Зазвичай біля «Грота» педагоги проводять заключний етап заняття, психогімнастика, спостереження за квітами, групові бесіди, співбесіди з батьками.

"Осередок сенсорного розвитку".

МЕТА: використання методики М.Монтесорі в процесі роботи з дітьми; формувати вміння орієнтуватись у властивостях предметів на дотик; розвивати дрібну моторику рук; закріплювати вміння орієнтуватись у кольорах, у формах та розмірах предметів; розширювати словниковий запас; формувати зв’язне мовлення малят; навчати орієнтуватись у просторі («вгорі – внизу», «високо – низько»); закріплювати поняття «багато – мало – один». Активізувати емоційну сферу дітей, сприяти їхньому сенсорному розвиткові, формувати і закріплювати вміння орієнтуватись у предметах і явищах довкілля.

СТРУКТУРА «Осередку сенсорного розвитку»

З метою сенсорного виховання малюків обладнано осередок сенсорного розвитку. Цій осередок розроблено по проекту «Інноваційні розвивальні осередки для найменших». Знаходиться він в молодшій групі, для постійного використання и виготовлено вихователями дошкільного закладу Снітковськой Ж.В., Котович Г.Р., Кучіяш О.В. та музичним керівником Перепелицею О.М. На початку розроблення ми досконало ознайомились з методикою М.Монтесорі та признали, що по сенсорному вихованню вона дає найкращі результати.
Наш предметно – розвивальний осередок сенсорного розвитку складається із методичних посібників, дидактичних ігор, матеріалу для проведення індивідуальної роботи з дітьми.
В цьому розвивальному осередку обладнано:
Панно - ширма «Дитячий дивокрай» - для розвитку дрібної моторики рук, закріплення кольорів, відтінків, у формах та розмірах предметів. Його виготовлено, як ширму, яка відповідає росту дітей та міцно стоїть на підлозі (це безпечно, в її застосуванні). Ширма двохстороння, з різними завданнями по методики М.Монтесорі.

Доречно відзначити, що при її використанні, вихованці можуть працювати з двох сторін, і використовувати завдання різної складності, при цьому вихователь застосовує диференційований підхід. Панно виготовлено, не тільки, як методичний посібник, але і як додаток до інтер’єру групи, її мета не тільки дидактична, але і естетична. Вона гарно прикрашає групу й може використовуватися для поділу її на зони чи осередки, під час ігрової діяльності тощо. Варто відмітити, що вся ширма обклеєна прозорою плівкою для протирання вологою ганчіркою, відповідно до санітарно – гігієнічних вимог.

Посібник – ширма має вигляд трьох рухому з’єднаних між собою стулок (заввишки 0,5 м. кожна) зі товстого пінопласту. Один бік ширми слугує розвиткові дрібної моторики рук малят. Тут за допомогою самоклейкої плівки, кольорового картону зроблено аплікації цікавих сюжетів, на тлі яких у різних місцях закріплені шийки від пластикових пляшок та пробки від різних пляшечок. На них діти накручують кришечки відповідного кольору: пробки від пляшок – тільце гусіні, білі – прикраса грибочка, червоні – прикраса платтячка Неваляйки, сині – дощові краплинки, колеса машини тощо.
Інший бік ширми слугує розвиткові дотикових аналізаторів, тактильних відчуттів малят.
Педагоги використовують посібники в різних варіантах:
1.Діти добирають і прикручують до шийок від пляшок кришечки відповідного кольору.
2.На прохання педагога показують знайомі предмети; добирають дієслова до них, звуконаслідують (наприклад: дощик – іде, ллє, стукає, крап-крап); визначають місце їх знаходження (жабка – під грибком тощо).
3. Педагог складає за картинками коротенькі розповіді та казки й спонукає дітей
доповнювати їх (Наприклад: «Навесні з’явилася молоденька травичка. Травичка яка? –
«Зелена, м’яка»).
4. Діти на дотик обстежують «картини», визначають їхню поверхню – гладенька, м’яка,
жорстка, колюча тощо.
Робота з таким посібником дуже цікава, і підказує різні креативні ідеї для його використання.
*Панно «Дивограй» - це невеличкий стенд (заввишки від 50 см. завширшки – 1 м.). Він обтягнут полотном, колір якого спокійний і відповідає гаммі кольорів групи. До цього стенда пришити кармани (10 шт.), в яких знаходиться все, що потрібно педагогу для індивідуальної роботи. Варто відмітити, що панно обклеєно прозорою плівкою для протирання вологою ганчіркою, відповідно до санітарно – гігієнічних вимог. З метою створення системи роботи по сенсорному вихованню це панно розроблено по методиці М.Монтесорі.
Діти мають змогу закріпити кольори, відчути на звук різні предмети (бубонці, брязкальці тощо), заплести косички, застебнути ґудзики, змійку, попрацювати з втулками, закріпити геометричні фігури, впізнати на слух сипучі предмети тощо). Все це в системі дає найкращі результати в роботі з малюками.

*Дидактичний посібник «Чарівний килимок» - це продовження розвивального осередку по сенсорному вихованню. Цій килимок може бути розташований на стінці, або на підлозі. Во всіх варіантах дуже зручно з ним працювати. Килимок має шестикутну форму та об’єднано із 6 килимків трикутної форми (довжина ширини – 50 см.), зшитих із приємної на дотик тканини різних кольорів. Його ми використовуємо для одночасної роботи з 1 – 6 дітьми, або для індивідуальної роботи з дітьми.
Трикутник 1 (зеленого кольору)
Мета: вправляти дітей у порівняні предметів за величиною (велика, маленька); формувати уявлення про колір.
По всій площині килимка пришиті різноколірні ґудзики. В кишеню на звороті вкладені різнобарвні квіти різної величини з прорізаними по центру петлями.
Завдання: 1. «посадити» на зеленій галявині квіти – пристебнути їх до ґудзиків
відповідного кольору.
2.вибрати серед поданих лише маленькі (великі) квіти.
Трикутник 2. (червоного кольору)
Мета: розвивати дрібну моторику рук.
На основу нашита голівка ляльки з волоссячком із об’ємних ниток, до якого обабіч пристрочені стрічки.
Завдання: 1. заплести косички ляльці Катрусі;
2. зав’язати на косичках стрічки.
Трикутник 3 (жовтого кольору)
Мета: розвивати дрібні м’язи рук.
На основу килимка паралельно одна одній нашиті стрічки із отворами. В кишеню на звороті вкладені різноколірні шнурки різної довжини.
Завдання: 1. «намалювати» різнокольорові доріжки – протягнути шнурки в кожну дірочку;
через дірочку; в першу та останню дірочки.
Трикутник 4 (синього кольору)
Мета: формувати у дітей уявлення про форму і величину.
На основу килимка нашиті кишеньки різного кольору та різної форми, наприклад: жовта – трикутна, червона – квадратна, оранжева – прямокутна.
У кишеню на звороті вкладені геометричні фігури різного кольору та різної величини.
Завдання: 1.вкласти в кишеню геометричну фігуру, орієнтуючись лише на форму;
2. вкласти в кишеньку геометричну фігуру, орієнтуючись на форму та колір.

Дидактичний посібник «Черепаха» - це один із компонентів розвивального осередку. Виготовлено його із кольорової тканини яскравих відтінків, у формі черепахи. Знаходиться такий посібник на підлозі, що дає змогу малюкам повзати по – ньому та виконувати різні діє. На боках черепахи пришиті різноколірні плетені кишеньки з пластикових футлярів для фломастерів ; кишеньки з пластиків тканини, які застібаються на «блискавки» ,гудзики чи липучки. Саме ці частини іграшки виконують розвивальну функцію. 

Мета: активізувати емоційну сферу дітей, сприяти їхньому сенсорному розвиткові; формувати і закріплювати вміння орієнтуватись у предметах і явищах довкілля; вдосконалювати дрібну моторику рук (вкладати в кишеньки предмети ти виймати їх звідти), розвивати мовленнєву активність.

Варіанти заповнення кишеньок:
1. Дрібні іграшки;
2. Предметні картинки з різноманітним зображенням;
3. Природний матеріал (каштани, жолуді, шишки тощо);
4. Залишковий матеріал (котушки від ниток, дрібні коробочки, пластмасові кришечки;
5. Коробочки, що звучать (із різним наповненням);
6. Геометричні фігури (площинні та об∙ємні);
7. Клаптики хутра різної фактури.
Робота з посібником може бути індивідуальна або групова.
Вихователь пропонує малятам розглянути черепаху, потім дає завдання знайти кишеню відповідного кольору й виконати відповідні дії:
• Дістати предмет (картинку, геометричну фігурку), розглянути його, обмацати, назвати, описати. Так саме діти достають предмети з інших кишень.
Варіанти використання посібника можуть бути різні і використовуватися відповідно до креативних ідей педагога.



В нашому осередку сенсорного виховання знаходиться багато: дидактичних ігор, посібників, які використовуються у роботі з дітьми та виготовлені руками педагогів нашого закладу. Заслуговує на увагу, такі складові сенсорного осередку, як дидактична гра «Кольоровий світ», «Різнокольорові цукерки», «Чарівні ґудзики», «Дивовижний гномик» . Ці ігри та посібники розробила вихователь першої категорії Снітковська Ж.В.



Важливу роль в сенсорному осередку відіграє і придбання батьками розвивальних посібників, виготовлених з дерева. Вони використовують для шнурування. Посібники яскраві, естетичні, відповідають віку дітей. Вдумливо та творчо педагоги закладу підходять до оснащення розвивального осередку по сенсорному вихованню, а діти без примусу та диктату опановують нові складові осередку та вивчають новий матеріал під час ігрової діяльності.

 

Copyright © 2013. KIDS ScHO0L Rights Reserved.